نورپردازی صحیح و تاثیرات آن

نورپردازی صحیح و تاثیرات آن پیام بگذارید

نورپردازی صحیح و تاثیرات آن

قبل از آنکه به موضوع نورپردازی صحیح و تاثیرات آن بپردازیم، به طراحی با نور اهمیت میدهیم.

نورپردازی چیست؟

طراحان نورپردازی نباید معانی روشنایی، تاریکی، رنگ، جزییات دامنه، شکل و سایر موارد را نادیده بگیرند، زیرا طراحی با نور می‌تواند منظره زیبایی را خلق کند یا ظرافت‌های معماری مشخص کرد.

توسط طراحی صحیح می‌توان جزییاتی که در نور خورشید و روز مشخص نیست، در شب نمایان کرد.

و یا یک بنای خاص را در شب برجسته و رابطه بنا را با محیط اطرافش مشخص کرد.

توسط نورپردازی صحیح می‌توان المان های یک بنا را با سایه و روشن کردن، بر جزییات ساختار تاثیر گذاشت و برجسته و آشکار ساخت.

همچنین به وسیله نورافکن می‌توان امنیت نواحی رو باز را تامین کرد و جلوگیری از ارتکاب جرم نمود، مانند روشنایی مکان‌ها امنیتی و ورزشی.

بنابراین نورپردازی بستگی به محیط و هدف پروژه دارد، ممکن است در پروژه ای برای ایجاد زیبایی و در پروژه دیگر برجسته کردن المان باشد. به طور کلی هدف از طراحی نور (نورپردازی) دیده شدن اجسام بعد از تاریک شدن هوا است.

با فیلترهای رنگ می‌توان رویکردهای جشنی و فصلی را بهتر نشان داد. می‌توان یک رنگ ثابت را در یک مبنای دایمی بکار برد.

یک فیلتر رنگ تمام رنگ های دیگر را به خود جذب می‌نماید، به عنوان مثال در مسیر رنگ سفید، یک فیلتر قرمز، تمام رنگ های دیگر را جذب خودش می‌کند.

به همین سبب زمانی که از فیلتر رنگ استفاده می‌شود، باید به توان زیاد چراغ توجه نمود، برای درک این موضوع یک مثال برایتان میاوریم.

به عنوان مثال، وقتی یک فیلتر آبی بکار میبرید فقط 30 درصد نور تابیده را انتقال می‌دهد بقیه به تابش به حجم و چگالی رنگ بستگی دارد و تا حدی، دمای نور باید با رنگ و نوع سطح نورپردازی شده، متناسب باشد.

میزان تاثیر طراحی نور در معماری :

در نورپردازی معماری به عنصر حیاتی و به بافت سطح باهم توجه می‌شود که تاکید و تامل زیادی برای داشتن نوری مناسب برای طبیعی نشان دادن اشیا امری عادی می‌باشد. 

و یکی از رایج ترین تکنیک ها، نورافشانی درست می‌باشد تا در زمان تاریکی هوا، هویت بنا را آشکار کرد و فرم و کوچکترین جزییاتش را نشان داد.

میزان تاثیر طراحی نور در طبیعت :

نورپردازی طبیعت می‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی آن پس از تاریک شدن هوا داشته باشد به طور مثال یک منظره زمستانی را می‌توان با نورپردازی مناسب نرم و لطیف کرد.

از آنجا که نورپردازی در تاریکی شب می‌توان در بر هم زدن زندگی حیات وحش تاثیرگذار باشد این کار را باید با مشورت کارشناسان و افراد با صلاحیت محیط زیست انجام داد.

نورپردازی صحیح و تاثیرات آن

میزان تاثیر طراحی نور در نما :

مهمترین فاکتور در طراحی نور برای نما، ایجاد تعادل بین جذابیت بنا در برابر ساختمان‌های مجاور و ویژگی بصری است. در نور پردازی نما اغلب از نور کم استفاده می‌کنند. 

باید در نظر داشت که سطوحی که بافت حجیم تر نسبت به سطوح صاف نور بیشتری را جذب می‌نماید. همچنین سطح روشن تر بیشتر از سطح تاریک، نور را منعکس می‌کند، بنابراین سطح با بافت تاریک و حجیم به نور بیشتری نیاز دارد.

برای ایجاد نورپردازی های پژوکتوری دیواره استفاده می‌کنند، برای ایجاد نور مستقیم در سراسر سطح تعیین شده بنا و ساختمان‌ها از طرح و شکل های عمودی استفاده می‌شود زیرا سبب جلب توجه بیننده می‌گردد.

زمانی که می‌خواهید از نظر نورپردازی تضاد ایجاد کنید باید بین روشن ترین و تاریک ترین ناحیه شی، تفاوت عمیقی ایجاد کنید که این امر موجب می‌شود که چشم انسان به تنوع وسیع سطح روشنایی، تضاد و رنگ بپردازد، و روشنایی احساس و با اندازه گیری فاصله از جسم میزان سطح روشنایی را تنظیم کند.

نورپردازی صحیح و تاثیرات آن

هرگاه استفاده از نورپردازی یکنواخت و مطلوب امکان پذیر نباشد، در قسمت های مختلف شی به سطوح مختلفی از نور نیاز است.

بنابراین توصیه می‌شود که طراحان نورپردازی روش هایی را به کار گیرند که مطمئن هستند از مقدار نور مناسب استفاده می‌کند.

امیدواریم مطالعه مقاله نورپردازی صحیح و تاثیرات آن برای شما سومند بوده باشد.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان روشنایی پیک نور تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید تماس بگیرید 09126355278