نورپردازی و استاندارد روشنایی پارکینگ 

نورپردازی و استاندارد روشنایی پارکینگ پیام بگذارید

نورپردازی و استاندارد روشنایی پارکینگ 

در این متن می‌خواهیم به میزان استاندارد روشنایی و نورپردازی انواع پارکینگ ها بررسی کنیم.

قبل از بیان این موضوع ، نخست باید به لزوم نیاز فضای پارک و مساحت کل پارکینگ اشاره شود.

با توجه به افزایش تولید خودروها دیگر خیابان ها پاسخگو برای پارک آنها نمی‌باشد و باید به عنوان محل پارک در پایین ساختمان‌ها و ساختمان‌های مخصوص را در نظر گرفته شود.

طراحی پارکینگ بر اساس قانون هایی توسط شهرداری های هر شهر و کشور با توجه به کاربری های مختلف ، فضایی را به پارکینگ اختصاص دهند. 

به طور کلی پارکینگ ها به دو دسته مسقف و غیر مسقف (روباز) (مدت کوتاه و طولانی) تقسیم می‌گردند.

به طور معمول پارکینگ برای مدت زمان کوتاه مربوط به کاربری هایی مانند اماکن فرهنگی، ادارات، فروشگاه و … و پارکینگ برای مدت زمان طولانی مربوط به کاربری هایی مانند ساختمان های مسکونی و آپارتمان می‌شود.

این فضاها خواه مربوط به سینما باشد یا متعلق به برج مسکونی یا خواه مسقف باشد یا روباز، باید اصولی را در روند طراحی آنها در نظر گرفت که مهمترین آن مربوط به نورپردازی و استاندارد روشنایی پارکینگ است. 

این بدان دلیل است که پارکینگ ها مسقف ویا غیر مسقف باید از هر جهتی برای استفاده کنندگان ایمن باشد تا از حوادثی مانند تصادفات ماشین، وقوع جرم پیشگیری شود و امنیت عابرین پیاده حفظ شود.

اصول روشنایی پارکینگ

برای نورپردازی و روشنایی پارکینگ‌ها علاوه بر رعایت اصول و قواعد علمی، باید همزمان از تجربیات هم برای بهبود بخشیدن به کیفیت نور استفاده کرد.

در ادامه برای کمک به بهبود کیفیت روشنایی به چند مورد اشاره می‌شود :

اصل اول :

به طور معمول برای فضا پارکینگ های خارجی بسته به میزان ترافیک و تردد خودرو مانند مجموعه های فرهنگی، مراکز خرید، سینماها و … بین 5 تا 20 لوکس در هر متر مربع روشنایی نیاز است. و برای پارکینگ های داخلی، پارامتر 75 لوکس پیشنهاد می‌شود.

اما در هر دو مورد، این پارامتر در قسمت ورودی و خروجی پارکینگ ها باید بین 250 تا 300 لوکس باشد. باید توجه شود که روشنایی بیش اندازه نباشد زیرا به سبب تعدد ستون ها، باعث ایجاد سایه های تیره می‌گردد.

اصل دوم :

برای روشنایی پارکینگ باید از نور سفید در حدود 6500 کلوین استفاده نمود. این رنگ نور تصویر واضح تری از محیط نسبت به رنگ نورهای گرم برای کاربران و دوربین های مدار بسته ایجاد می‌نماید.

در چراغ های محوطه های پارک برای شاخص نمود رنگ ویا کیفیت نمایش رنگ نیاز به عدد بالایی ندارد. این پارامتر ( CRI ) در حدود 70 مناسب می‌باشد.

اصل سوم :

در طراحی نور برای همه کاربری ها مکان های کلیدی وجود دارند، که به دلایل گوناگون در اصول مهندسی روشنایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این مکان رمپ ها، گیت ورود و خروج، ستون ها، تابلو های راهنما، درب های ورود و خروج ِ پیاده ها و مسیر عابرین پیاده جز نقاط پر اهمیت به حساب می‌آید، که باید از شدت روشنایی بیشتر و یا نصب چراغ ها استفاده کرد.

نورپردازی و استاندارد روشنایی پارکینگ 

اصل چهارم :

زاویه و محل یکی از تکنیک های تاثیرگذار در روشنایی این مکان ها هستند تا برای رانندگان کمترین خیرگی را ایجاد کند.

علاوه بر آنها نسل جدید چراغ ها یعنی LED ها با توجه به فرم اپتیک و رفلکتور که دارند برای مدیریت خیرگی، می‌توانند پیشنهاد خوبی باشد.

اصل پنجم :

یکی از مشکلات در پارکینگ های سقف دار عبور اجزای تاسیسات و معماری در سقف است.

که سبب آسیب های معماری و یا محدود کردن قسمت های نصب و پخش نور نامناسب می‌شود.

بهترین راه حل نصب چراغ ها را به شکل روکار می‌باشد. انواع تجهیزات برا نصب روکار چراغ‌ها مانند

کیت های آویز و براکت ها هستند که می‌توانند به این امر کمک کند.

اصل ششم :

از موارد پر اهمیت برای روشنایی جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. در پارکینگ های عمومی چه از نوع روباز و چه از نوع سقف دار ، به دلیل روشنایی به صورت بی وقفه باید چراغ ها روشن باشند و این امر سبب هدر رفتن انرژی می‌شود.

برای جلوگیری این موضوع استفاده از تکنولوژی چراغ های خورشیدی با کیفیت است.

در پارکینگ های خصوصی می‌توان با بهره گیری از سنسوردار کردن چراغ ها، فقط در زمان تردد منابع نوری روشن شوند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

نورپردازی و استاندارد روشنایی پارکینگ 

اصل هفتم :

در کنار موارد ذکر شده باید به پارامترهای دیگری مانند استفاده از چراغ با درجه حفاظت IP65 نیز توجه کرد. 

لطفاً برای ، اطلاعات فنی و لیست قیمت با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط : 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید تماس بگیرید 09126355278